ضد آفتاب ها

 در دسته بندی نشده

سالهاست که پزشکان، افراد جامعه را برای استفاده از ضد آفتاب ها ترغیب می کنند تا از بروز سرطان پوست، پیری پوست، چین و چروک و ایجاد لک های قهوه ای در سطح پوست جلوگیری شود. با وجود این تالش ها، وقوع سرطان پوست به طور نگران کننده ای رو به افزایش است.

ضدآفتاب اورین

استفاده روزانه از ضد آفتاب های اورین بایوتک ، یکی از رفتارهای مهم و اساسی در محافظت و مراقبت از پوست است، ولی باید توجه داشت هیچ ضدآفتابی نمی تواند محافظت کاملی در برابر همه اجزاء طیف نور ماورابنفش خورشید داشته باشد و الزم است تمهیدات دیگری از قبیل اجتناب از آفتاب، استفاده از لباس مناسب و کاله های لبه دار و استفاده از محافظ شیشه و پنجره ها را به کاربرد. همچنین باید اهمیت استفاده از ضد آفتاب و نحوه صحیح مصرف آن را به طور مرتب اطالع رسانی کرد. این اطالع رسانی پیوسته، به افراد کمک می کند تا دریابند.

موضوع محافظت از آفتاب چقدر می تواند مهم و موثر باشد. آمارها نشان می دهند که بخش عمده افراد جامعه محافظت خوبی در برابر آفتاب از پوست خود نمی کنند، که بخش از آن به خاطر کم توجهی و عدم آگاهی کافی افراد برای محافظت خود از نور آفتاب است و بخش دیگر آن مربوط به افرادی است که ضد آفتاب استفاده می کنند ولی استفاده نادرست آن نداشته است محافظت خوبی در برابر آفتاب ایجاد کند.

مطالعه بر ضدآفتاب ها

برای مثال در یک مطالعه مشاهده شد 98 درصد از 352 نفری مه به ساحل رفته بودند به جای آنکه ضد آفتاب خود را نیم ساعت قبل از رسیدن به ساحل استفاده کنند. پس از رسیدن به ساحل استفاده کرده بودند. از دیگر موارد استفاده نادرست ضدآفتاب ها ، می توان به استفاده از مقادیر کمتر از مقدار لازم ضد آفتاب یا استفاده از ضد آفتاب های spf پایین اشاره کرد.

تحریک پوست به وسیله نور خورشید مسئول اکثر آسیب های زیانبار پوست است،

اورین تنها برند multi active ingredients تولید شده در ایران می‌ باشد. به این معنا که مواد اولیه موثره زیادی در فرمولاسیون هر محصول به کار رفته است. همه محصولات قابلیت 360 درجه دارند، یعنی هر محصول تمام مشکلات ( پاتوژنس ها ) پوستی را در نظر می گیرد. و با تمرکز بر روی مشکل اصلی پوست دیگر موارد مثل حساسیت، التهاب، جوش و لک، خشکی و… را برطرف می کند یا از بروز حساسیت جدید جلوگیری می کند.

ضدآفتاب بی رنگ

موارد زیر مهمترین آثار زیان بار نور خورشید بر پوست می باشند:

  • ایجاد لک های قهوه ای در مناطق باز بدن
  • ظهور تشدید چرک ها و شلی پوست
  • بزرگ شدن مویرگ های خونی صورت
  • بروز انواع تومورهای پوست

اجزاء نور خورشید

نور خورشید دارای طیف پیوسته ای از طول موج هاست، نور مرئی شامل رنگ های آشنایی است که از رنگین کمان دیده می شود و در
واقع تنها نوار باریکی از کل طیف است. طول موج اشعه ماورای بنفش، مجاور اشعه مرئی بنفش است، که خود دارای دو ناحیه است، ناحیه UVB که دارای انرژی قوی است و می تواند آسیب جدی به بافت های و سلولهای زنده وارد کند، این اشعه عامل اصلی قرمزی و
سوختگی پوست، برنزه شدن و ایجاد تومورهای پوستی به دنبال تماس طوالنی با نور خورشید است. ناحیه دوم UVA که سطح انرژی
کمتر از UVB دارد و بنابراین آسیب کمتری به پوست وارد می کند. UVA به قسمت عمقی تر پوست نفوذ می کند و سبب آسیب به
رشته های االستین شده و پدیده پیری پوست را تشدید می کند. اشعه UVB از شیشه عبور نمی کند ولی UVA از شیشه عبور میکنه، بنابراین مثالً در اتومبیل UVA سبب آسیب پوست می گردد.

اثرات نور خورشید بر پوست

نور خورشید در پوست، تولید رنگدانه مالنین را تحریک می کند که خود به عنوان حفاظی در برابر آسیب های خورشیدی عمل می کند. البته در افرادی که پوست روشن دارند مقدار مالنین تولید شده کم است و این حفاظت کافی نیست و باید از عوامل حفاظتی دیگری نیز استفاده شود.

نور خورشید در پوست، غیر از برنزه شدن، نسبت قرمزی پوست نیز می شود که در صورت زیاد بودن می تواند ایجاد سوختگی واقعی نماید. سوختگی خفیف یا درجه یک سبب قرمزی و حساسیت در پوست می شود، سوختگی عمیق تر یا درجه دو به صورت تاول درآمدن پوست و درد شدید بروز می کند. سایر عوارض کوتاه مدت تماس با آفتاب شامل دهیه راتاسیون (خشکی پوست) و گرمازدگی می باشد.

شواهدی وجود دارد که تماس بیش از حد با آفتاب در زمان کودکی، ایجاد مالفوم ( نوعی سرطان پوست) در ارتباط است که بعد از سالیان زیادی بروز می کند.

ضد آفتاب

آفتاب و ویتامین D

ویتامین D برای جذب کلسیم و ساخت و تقویت استخوانهای بدن لازم است. تماس با آفتاب تولید ویتامین D را در انسان تحریک می کند. باید توجه داشت که تعداد نور خورشید مورد نیاز برای ویتامین D در بدن اندک است و قرار گرفتن چند سانتی متر مربع از بدن به مدت چند دقیقه در معرض آفتاب برای این کار کافی است.
اثرات دراز مدت نور خورشید
پدیده Photaging یا پیری ناشی از نور خورشید، بر اثر تماس طولانی مدت با نور خورشید در تمام لایه های پوست اتفاق می افتد و با پیری طبیعی پوست تفاوت دارد. در سطح اپیورم ( خارجی ترین قسمت پوست)، نور خورشید موجب ایجاد چین و چروک و ایجاد لک های قهوه ای می شود که در افراد جوان به شکل کک و مک ظاهر می شود و در افراد مسن تر به صورت لکه های قهوه ای رنگی بروز می کند که به آن لک های پیری گفته می شود. این لک ها در نواحی باز بدن مثل صورت و پشت دست ها دیده می شوند.
آسیب دیگر ناشی از آفتاب بروز تومورهای پوستی خوش خیم و بدخیم است.

در سطح دوم ( لایه زرین پوست) نور خورشید موجب تخریب رشته های الاستین وکلاژن می شود که موجب کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و ایجاد حالت چروکیدگی و افتادگی پوست می شود. علاوه بر این نور خورشید باعث آسیب عروق خونی ظریف پوست و بافتهای اطراف آن می شود، این رگها شکننده شده و به دنبال کمترین ضربه ای خونریزی می کنند.
عدم محافظت چشم ها در برابر آفتاب باعث آسیب به عدسی چشم و افزایش احتمال آب مروارید و همچنین احتمال آسیب دیدن شبکیه می شود.

SPF یا فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب

فاکتور حفاظتی در برابر آفتاب (SPF) نشان دهنده قدرت یک آفتاب در به تاخیر انداختن قرمزی ناشی از آفتاب است. به عنوان مثال اگر شخصی که از ضدآفتاب استفاده نکرده باشد بعد از 10 دقیقه مواجهه آفتاب دچار قرمزی می شود، این فرد پس از استفاده از یک ضد آفتاب با SPF برابر 15، طی 150 دقیقه ( 15برابر بیشتر) و اگر از ضد آفتاب با SPF برابر 30 استفاده کرده باشد طی 300 دقیقه
( 30 برابر بیشتر) دچار قرمزی می شود.
ایده آل این است که فاکتور حفاظتی یک ضد آفتاب 15 یا بیشتر باشد ولی در افراد حساس و افرادی که دارای ریسک بالایی هستند ( مثلاً خطر تومورهای پوستی در آنها زیاد است و یا کرم های لایه بردار استفاده می کنند) فاکتور حفاظتی 30 یا بیشتر ضرورت دارد. SPF مورد لزوم نه تنها به جنس پوست بلکه به مدت زمانی که فرد قصد دارد در آفتاب بماند نیز بستگی دارد یک ضد آفتاب با SPF را به 15 درصد 93 درصد UVB را مهار می کند، اگر این فاکتور معادل 30 باشد.
حدود 97 درصد UVB را بلوک می کند، در مورد SPF های بالاتر از 30، قدرت حفاظتی در برابر پرتوهای ماورای بنفش خورشید به صورت جزیٔی افزایش می یابد به طوری که افزایش SPF از 30 به 40 کمتر از %1 بر قدرت حفاظتی فرآورده در برابر UVB می افزاید. بنابراین هیچ ماده ضد آفتابی 100 درصد موثر نیست و هر فردی که در آفتاب به مدت طولانی بماند در معرض آسیب خواهد بود.
بنابراین ضدآفتاب ها آخرین خط دفاعی در برابر آفتاب خواهند بود، اولین خط دفاعی اجتناب از آفتاب است.

انواع ضد آفتاب ها

ضدآفتاب ها حاوی ترکیباتی به نام فیلترهای ضد آفتاب هستند که مانع از رسیدن نور خورشید به پوست می شوند.
بر حسب مکانسیم عمل این فیلترها ضد آفتاب ها را به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم می کنند:

• ضد آفتاب ها ای فیزیکی:

ضد آفتاب های سد کننده که به آنها ضد آفتاب های فیزیکی اطلاق می شود. اشعه ماوراء بنفش را منعکس یا پراکنده می کنند. این ضد آفتاب ها طیف وسیعی از نور شامل اشعه ماورای بنفش، نور مریٔی، مادون قرمز را بلوک می کنند. خصوصاً در شرایط مواجهه با نور شدید آفتاب مانند ارتفاعات و بخار دریا مناسب ترند. از آنجایکه این فیلتر ها کمتر ایجاد حساسیت می کنند در افراد دارای پوست حساس و کودکان نیز انتخاب بهتری هستند و دی اکسید تیتانیم، اکسید منیزیم، اکسید روی و اکسید آهن مهمترین فیلترهای فیزیکی هستند.

در گذشته، این فیلترها به دلیل ماهیت فیزیکی خود، موجب رنگی شدن لباس ها و کدر شدن پوست هنگام استفاده می شوند که به همین دلیل چندان مورد قبول مردم نبودند. در حال حاظر، با پیشرفتهای وسیعی که در این فیلترها ایجاد شده، اکسید روی و دی اکسید تیتانیم میکرونیزه جایگزین فیلترهای قدیمی شده اند. همچنین انواع پوشیده شده این ترکیبات باسیلیکون ها یا داتمیکیون علاوه بر جذب بهتر روی سطح پوسته تاثیری بر رنگ پوست ایجاد نکرده و از نظر ظاهری نیز مورد پسند مصرف کننده قرار می گیرند.

ضد آفتاب های شیمیایی

ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که قادرند اشعه ماورای بنفش را در طیف خاصی جذب کرده و آن را به صورت گرما یا نور پراکنده کنند. بنابراین این ترکیبات قادرند UVA یا UVB یا هر دو را جذب نمایند. نکته منفی این ترکیبات آن است که اولاً در افراد مستعد به واکنشهای آلرژیک یا حساسیت به نور ممکن است ایجاد کنند، دوم آنکه برخی از این ترکیبات در برابر اشعه ماورای بنفش ناپایدار هستند. به عنوان مثال 15 دقیقه تابش نور ماورای بنفش یا خورشید باعث از بین رفتن 36 درصد آوابنزون می شود. به علاوه همچنانکه آوابنزون تخریب می شود عوامل ضدآفتاب دیگر موجود در ضد آفتاب نیز ممکن است تخریب شوند.

اورین

سومین نکته

آنکه برخی فیلترهای شیمیایی ممکن است از طریق پوست جذب شوند بنابراین استفاده از ضدآفتاب های شیمیایی در کودکان زیر دو سال توجه نمی شود. در حال حاضر، بیشتر ضدآفتاب ها مخلوطی از ضد آفتاب های فیزیکی شیمیایی هستند تا از نظر جذب و ظاهر کرم بر روی پوست و هم از نظر طیف جذب اشعه ماورای بنفش در بهترین شرایط قرار گیرند. مشخصات انواع ضد آفتاب ها یکی از ویژگی های ضدآفتاب ها مقاومت آنها در برابر آب و شستشو است. در این حالت دو تعریف زیر را در نظر می گیریم.

– ضد آفتاب مقاوم در برابر آب : فرآورده ضد آفتابی است که تا 40 دقیقه پس از غوطه ور شدن در آب تا خاصیت حفاظتی خود را از دست ندهد.

– ضد آفتاب بسیار مقاوم در برابر آب : فرآورده ضد آفتابی است که به مدت 80 دقیقه پس از غوطه ور شدن در آب خاصیت خود را حفظ کند. هنگام تهیه ضدآفتاب به درج یکی از این عبارت ها روی ضدآفتاب توجه کنید و اگر عبارات روی محصولی قید نشده باشد محصول مقاومتی در برابر آب ندارد و در برابر تعریق و شستشو پاک می شود. از این رو فرآورده های فاقد این خاصیت باید خیلی زود تمدید شوند.

نکته دیگر

اینکه افرادی که تعریق زیاد دارند یا در موردی که فرد قصد شنا در استخر را دارد فرآورده های مقاوم در برابر آب یا بسیار مقاوم در برابر آب توصیه می شوند. نحوه استفاده صحیح از ضد آفتاب ضد آفتاب پایه به تمام نقاط باز بدن مالیده شود، به خصوص صورت، گوش ها، گردن، قسمت فوقانی سینه، پشت دست ها و قسمت های بدون موی سر در مردان. برای آنکه بتوان روی عدد SPF حساب کرد باید در هر سانتی متر مربع از پوست 2 میلی گرم کرم مالیده شود.

بنابراین بطور متوسط در هر بار استفاده از ضدآفتاب باید حدود یک بند انگشت کرم ضد آفتاب برای صورت استفاده گردد. ضد آفتاب را باید نیم ساعت قبل از خروج از منزل و مواجه شدن با نور آفتاب روی پوست استفاده کرد تا جذب پوست شده و اثر حفاظتی خود را باقی گذارد، بدیهی است استفاده کمتر از مقدار اعلام شده ضد آفتاب و یا در فاصله کمتری نسبت به زمان خروج از منزل منجر به کاهش اثر بخشی ضد آفتاب می گردد.

همانطور که در بالا گفته شد هر 3 تا 4 ساعت نیز باید ضد آفتاب تمدید گردد. برای تمدید ضد آفتاب لازم به شستشوی قبل نیست بلکه تعداد کمی کرم ضد آفتاب را روی ناحیه مجدد استفاده کنید. همچنبن حکم ضد چروک ضعیف را نیز به عهده دارند.

ضدآفتاب

30 SPF ضد آفتاب ها

همانطور که گفته شد ضدآفتاب 30 SPF برای انواع پوست ها محافظت مطلوبی را در برابر اشعه آفتاب ایجاد کند، ولی یک نکته مهم آن است که اکثر افراد جامعه ضدآفتاب را در مقادیر کمتری از آن چه که برای ایجاد SPF مناسب لازم است استفاده میکنند. به طوری که برآورد می شود اکثریت افراد جامعه با تعداد فرآورده ضد آفتابی که استفاده می کنند تنها یک سوم مقدار SPF فرآورده را دریافت می کنند.

برای مثال وقتی فرد ضد آفتاب SPF10 محافظت می شود و این یعنی افزایش ریسک مشکلات پوستی، بنابراین هر فرد باید بالاترین SPF که پوست وی قادر به متحمل آن است را استفاده کند. انواع فرآورده های ضد آفتاب شرکت های محتلف براساس کاربردی های مختلف، انواع مختلفی از ضد آفتاب ها شامل کرم لوسیون، ژل، روغن ، استیک و اسپری را به بازار عرضه کرده اند.

برای افرادی که پوست طبیعی یا چرب دارند لوسیون مناسب تر است زیرا ویسکوزیته کمتری دارند. راحت تر پخش می شوند و کمتر چسبناک هستند. پوست های مختلط نیز این نوع فرآورده ها را بیشتر می پسندند. اما افرادی که پوست خشک دارند کرم ها را بیشتر می پسندند. این نکته را هم باید توجه داشت که محصولات دارای SPF بالاتر دارای مواد محلول در چربی بیشتری هستند و معمولاً چرب تر و سنگین هستند.

افراد پوست چرب

محصولات پوست چرب آقایان و افراد دارای پوست چرب ژل ها را ترجیح می دهند. برای افرادی که تمایل دارند ضمن استفاده از ضدآفتاب ورزش هم بکنند ژل هایی دارای پایه آبی مناسب است زیرا ژل های بر پایه الکل احساس سوزش پوست چشم را ایجاد می کنند. روغن ها یه علت استفاده و پخش راحت تر برای بدن مناسب هستند.

هر چند به علت ایجاد لایه نازک روی سطح پوست محافظت کمتری ایجاد می کنند. روغن ها را به صورت اسپری های ضد آفتاب مخصوص بدن هم می توان به کاربرد و در نهایت استیک ها را برای نواحی باریک برجسته مانند لب ها، گوش ها، بینی و اطراف چشم به کار می برند و به علت طبیعت چرب خود مدت زمان بیشتری روی پوست باقی می ماند.

انتخاب ضد آفتاب ها مناسب برای انتخاب مناسب فراورده ضد آفتاب به نکات زیر توجه کنید:

– هنگام انتخاب ضد آفتاب به نوع پوست خود توجه داشته باشید. برای مثال اگر پوست دارای جوش دارید، ترجیحا از لوسیون یا کرمهای فاقد چربی و دارای خاصیت غیر کومدون زا (Non comedogenic) استفاده کنید.
– از ضد آفتاب دارای SPF حداقل 30 استفاده کنید. این میزان SPF ایده آل است ولی به شرط آنکه به مقدار کافی استفاده شود. اگر ضد آفتاب را به صورت لایه نازک استاده می کنید در واقع به SPF درج شده بر روی محصول نمی رسید بنابراین بهتر است از محصولات دارای SPF بالاتر مثل 50 و 60 استفاده کنید. SPF های خیلی بالا مثل 90 و 100 به علت بالا رفتن مقدار فیلترهای ضد آفتاب شیمیایی و فاز چربی محصول، ریسک بالایی برای ایجاد حساسیت و جوش صورت دارند و بنابراین توصیه نمی شوند.

– ضد آفتاب مناسب علاوه بر اشعه UVB، باید توانایی جذب UVA را هم داشته باشد. بنابراین به عبارت ضد UVA روی محصول دقت کنید. اخیرا فیلترهای ضد IR هم به ضد آفتاب ها اضافه شده اند که در کاهش قرمزی و التهاب پوست موثرند.

ضد آفتاب ها ی مقاوم

– ترجیحا ضد آفتاب های مقاوم در بربر شستشو (Water resistant) را انتخاب کنید. این ضد آفتاب ها با تعریق پاک نشده، با شستشوی صورت با آب معمولی قدرت حفاظتی خود را حفظ می کنند، تبخیر کمتری دارند و سوزش چشم و اشک ریزش کمتری در افراد حساس ایجاد می کنند.

– اگر دارای پوست حساس دارید یا به بسیاری از فراورده های کرم ها حساسیت دارید، از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنید. برای کودکان و به ویژه کودکان زیر دو سال نیز ضد آفتاب های فیزیکی توصیه می شود. در صورتی که ضد آفتابهای فیزیکی به مقدار لازم استفاده شوند و به مدت کافی روی پوست بمانند میتوانند هر دو اشعه WB و UVA را مهار کنند. مزیت دیگر این ضد آفتابها این است که چون با پوست واکنش شیمیایی انجام نمیدهند، ریسک بروز واکنشهای حساسیتی کمتر بوده و برای پوستهای حساس به ویژه اطفال مناسبتر هستند.

به دلایلی ممکن است ضد آفتابهای فیزیکی چندان مطلوب واقع نگردند. مثلا به دلیل لایه ماتی که روی پوست ایجاد می کنند، مانع تعریق پوست شده و پوست را گرم کنند. در نتیجه پوست دچار حالت عرق شده و از طرفی رنگ مات آنها ممکن است از نظر زیبایی مطلوب نباشد.

فیلترهای میکرونیزه

همچنین این ترکیبات با آب شسته نمیشوند و نیز ممکن است در برابر نور خورشید شل شوند و اثر محافظتی آنها کاهش یابد. پیشرفت های زیادی در تولید ضد آفتاب های فیزیکی رخ داده است که مشکلات ذکر شده را به خوبی حل کرده اند. برای مثال استفاده از فیلترهای میکرونیزه یا پوشش داده شده، مشکل ظاهر مات و جلوگیری از
تعریق این ضد آفتاب ها را حل کرده است. بنابراین به اطلاعاتی که تولید کننده در جهت بهبود کیفیت محصول خود در این زمینه ها ارایٔه کرده است دقت کنید.

– ضد آفتاب های شیمیایی جدیدی وارد بازار شده اند که در آنها فیلترها با لیپوزوم و نانولیپوزوم ها پوشش داده شده اند و بنابراین فیلتر شیمیایی تماس مستقیمی با پوست ندارد. این ضد آفتاب ها نیز در افراد دارای پوست حساس و کودکان مفید خواهند بود ولی معمولا قیمت بالایی دارند.

– دقت کنید ضد آفتاب مورد نظر فاقد نگهدارنده های پارابن یا ایزوتیازولین باشد. با توجه به مصرف روزانه ضد آفتاب خطرات این نگهدارنده ها بیشتر خواهد بود.

– برخلاف تصور بسیاری از افراد، ضد آفتاب های رنگی خطری برای پوست ندارند و استفاده از ضد آفتاب بی رنگ یا رنگی به سلیقه فرد بستگی دارد. در بیماران مبتلا به ملاسما یا لک، به علت پوشده شدن ظاهر لک، ضد آفتاب رنگی گزینه بهتری است. همچنین اگر عادت به استفاده از کرم پودر و پن کیک دارید بهتر است به جای استفاده از آنها از ضد آفتاب
رنگی استفاده کنید.

– به علت تقلبات فراوانی که در محصولات آرایشی بهداشتی انجام می شود حتما از مارک های شناخته شده و فروشگاه های معتبر ضد آفتاب خود را تهیه کنید.

– اگر مبتلا به اگزما یا حساسیت و آلرژی هستید استفاده از ضد آفتاب های فاقد اسانس مناسب تر است.

نکاتی که موقع مصرف ضد آفتاب ها باید در نظر داشته باشید

– نیم ساعت قبل از خروج از منزل یا مواجهه با آفتاب، ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید تا فیلترهای آن جذب پوست شده و کارایی لازم را داشته باشند. البته اگر از ضد آفتاب فیزیکی استفاده می کنید این زمان می تواند کوتاه تر باشد زیرا فیلترهای فیزیکی بلافاصله بعد از قرار گرفتن روی پوست اثر خود را اعمال می نمایند.

– ضد آفتاب را باید هر سه ساعت یک بار تجدید کرد زیرا فیلترها اثر خود را از دست می دهند و کارایی ضد آفتاب کاهش می یابد. برای تجدید ضد آفتاب نیازی به شستشوی صورت ندارید فقط کافی است لایه نازکی ضد آفتاب را روی قبلی استفاده کنید.

– در سواحل به علت انعکاس نور خورشید شدت آفتاب شدیدتر است، بنابراین حتما لایه ضخیمتری از ضد آفتاب را استفاده کنید، کرم را هر 2 تا 3 ساعت یک بار تجدید کنید و از انواع ضد آفتاب مقاوم در برابر شستشو استفاده کنید.

– در زمستان ها و روزهای ابری، بر خلاف تصور اکثر افراد، نیاز به ضد آفتاب و یا زمان تجدید آن کاهش نمی یابد. بنابراین در کل سال باید از ضد آفتاب استفاده کرد.

قابل پیشگیریترین عامل ایجاد سرطان پوست

– با توجه به اینکه آفتاب قابل پیشگیریترین عامل ایجاد سرطان پوست به شمار میرود. آکادمی طب پوست آمریکا پیشنهاد کرده است، در هر جا که میتوانید به دنبال سایه بگردید، از قانون سایه استفاده کنید، وقتی سایه شما به کوتاهترین حد خود میرسد، اشعههای خورشید هم به شدیدترین حالت خود میرسند. در این حالت از بیرون رفتن و
فعالیت خودداری کنید و در نهایت از گرفتن حمام آفتاب برای برنزه شدن بپرهیزید.

– توجه داشته باشید که هیچ ضد آفتابی شما را 100 درصد در برابر اشعه آفتاب محافظت نمی کند. بنابراین بهترین راه اجتناب از تماس مستقیم با آفتاب است. سعی کنید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در برابر آفتاب قرار نگیرید؛ از کلاههای لبه دار، عینک آفتابی و پوشش مناسب استفاده کنید؛ نوزادان و کودکان کم سن را در برابر تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.

– به کودکانتان آموزش دهید که ازقرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب دوری کنند . بسیاری از عوارض اشعه آفتاب که در سنین میانسالی و پیری ظاهر می شود به ویژه یکی از سرطان های بسیار خطرناک پوست به نام ملانوم بدخیم ، حاصل تماس با آفتاب در سنین کودکی است . کودکان به دلیل فعالیت بیشتر و بازی های خاص دوران کودکی ، بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند ؛ لذا از پوشاندن لباس های بدون آستین به آن ها ، به خصوص در فصل تابستان ، خودداری کنید و آنها را به استفاده از کلاه عادت دهید . آموزش به کودکان در زمینه دوری از آفتاب و استفاده از ضد آفتاب ها اهمیت زیادی دارد .

محصولات اورین

مصرف ضد آفتاب ها

– در مصرف ضد آفتاب صرفه جویی نکنید . به دلیل گرانی قیمت ، بعضی از مصرف کنندگان فقط پوست خود را کمی چرب می کنند که این کافی نیست برای صورت باید حدود نصف قاشق چای خوری معادل یک بند انگشت ضد آفتاب استفاده کرد . ضد آفتاب فقط مخصوص صورت نیست و باید به هر قسمت از پوست که روباز باشد مانند گردن ، گوش ها و پشت دست ها مالیده شود .

– بسیاری از فراورده ای آرایشی مثل کرم پودرها، پن کیک ها و ….. از عنوان “حاوی فیلترهای ضد آفتاب” استفاده می کنند. این عبارت نباید موجب گمراهی مصرف کننده ها شود. در مورد این محصولات به SPF درج شده روی محصول دقت کنید. اگر فراورده دارای SPF کمتر از 15 می باشد اصلا نقش ضد آفتابی ندارد، از طرف دیگر چون این فراورده ها به صورت لایه نازک استفاده می شوند SPF کمتری از آنچه روی محصول ادعا می شود ایجاد می کنند. بنابراین بهتر است این فراورده ها جایگزین ضد آفتاب نشوند.

– حضور آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E و پلی فنل های چای سبز و انگور به حذف رادیکال های آزاد ناشی از اشعه UV کمک می کند و در کاهش روند پیری پوست موثرند.

تالیف: دکتر مرتضی شفقی خالکی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]